Montréal

Kommentera
Jag ska börja med att berätta att jag har gjort det, jag har lyckats skriva en inlämningsuppgift på engelska! Jag är så otroligt nöjd, jag klarade det! Nu vet jag ju inte om den är godkänd eller så, men jag har gjort det. Jag tackar gramatiken i word som förhoppningsvis gjort det lite mer rätt samt lexikon på internet och inte minst all engelska jag har runtomkring mig och använder dagligen, jag har gjort det! Woop woop. 
 
Så till Montréal. Allt började med att vi kom till en lägenhet som hade en doft av cigarettrök och katthår ÖVERALLT förutom i vårt rum, som tur var. Värdarna hade inte nämn något om någon katt, eller att vi skulle ta hand om den för den hade nämligen ingen mat eller vatten. Så är det väl när man chansar på lägenheter såhär och den var ändå hyfsat billig. Det var ju ändå inte meningen att vi skulle befinna oss särskilt mycket i den i alla fall.
 
Sedan gick vi ut och käkade och det var SÅ gott, andra kvällens mat var också fantastiskt så det tar vi verkligen med oss ifrån denna stad. Det var även ganska kallt i Montréal så turistandet var inte sådär jättetoppen. Annars så lever nog staden upp mer på sommaren för vi var inte så imponerade. 
 
Det bästa var, förutom maten, utsällningen utanför Biosphere, guiden som berättade om Basilique Notre-Dame samt vyn från Mont Royal. Hade vi varit party-folk hade vi antagligen också gillat denna stad, då det jag hört att det man ska göra där: festa! Men så blev det inte för oss. Montréal är början av Provinsen Quebec och där är större delen fransktalande för er som inte vet det. Så lärde vi oss lite franska i alla fall, typ att Arrét betyder STOPP (tror vi med tanke på vägskyltarna), haha. 
 
(Bild 1. Uppe på Mont Royal)
 
Godaste maten.
 
En av många sjukt fina bild utanför Biosphere, detta foto är taget av: Jiansan Wang (hoppas jag att det står, bilden blev inte sådär superskarp med en iPhone kamera...)